IA i educació: construint coneixement entre docents

Actualitat - 10/10/2025

IA i educació: construint coneixement entre docents

La 4a Escola d'Estiu AIHUB sobre IA i educació va aprofundir amb docents i investigadors en l'ús responsable i ètic de la IA en centres educatius, l'aprenentatge de l'alumnat i la construcció de coneixement des de la comunitat educativa.


5

La ciutat de Saragossa va acollir aquest estiu la 4a edició de l'Escola AIHUB, que celebrem, com sempre, al costat de l'AIHUB del CSIC. Quaranta graus a l'ombra que no van aplacar ni una mica les ganes d'aprendre i compartir dels participants: 50 docents de totes les etapes educatives i 50 investigadors d'intel·ligència artificial que van analitzar, junts, els avanços en IA i les seves implicacions en la societat i en l'educació.

 

El propòsit d'EduCaixa amb aquesta Escola d'Estiu és donar poder a la comunitat docent perquè participi activament en el desenvolupament de la tecnologia educativa, especialment en l'ús i el rumb de la intel·ligència artificial en educació.

 

En aquesta 4a Escola AIHUB comprovem com el professorat està cada vegada més familiaritzat amb les aplicacions d'IA i més interessat per experimentar nous usos i conèixer bones pràctiques amb IA, però també molt més conscient dels riscos que representa i les cauteles a considerar, tant en el seu acompliment professional com en el desenvolupament de l'alumnat.

 

A Saragossa, els docents van obtenir profunditat de camp amb un enfocament multidisciplinari –tecnològic, pedagògic, ètic i sociològic– per a conformar un criteri propi, encara que van entendre que l'abordatge responsable de la IA, lluny de ser individual, hauria d'emmarcar-se dins d'un pla de centre i emprant eines de programari lliure i codi obert.

 

Durant 5 dies van ser nombroses les ponències i tallers pràctics. Entre d'altres, el científic computacional Ilkka Tuomi, Ricardo Baeza-Yates i Caterina Calsamiglia (del Barcelona Supercomputing Center), Carles Sierra (AIHUB-*CISC), Fernando Trujillo (Universitat de Granada – Connecta 13), la neurocientífica Liset de la Prida (Institut Cajal-CSIC), Albert Sabater (Observatori d'Ètica i IA-Universitat de Girona), Sara Arjona (Moodle), Camila Tudurí (Ministeri d'Educació)… I docents que van venir a exposar les seves experiències amb dades i IA com Jorge Calvo, Camen Navarro, Fina Paulos, Óscar Rey... I molts més.

 

Descobreix les sessions plenàries

 

De totes les ponències va emergir una crida comuna a l'empoderament de l'escola per a definir el rumb de la IA.

 

El resultat de compartir experiències i aprenentatges durant 5 dies amb docents de tota Espanya va ser ben fructífer, perquè molts dels participants van mostrar la seva voluntat de seguir en contacte per a analitzar i avaluar les seves diferents iniciatives entorn de la IA. Seguien, així, la crida de l'Escola d'Estiu a construir el coneixement sobre IA i educació des de baix, des de les aules i amb un criteri autènticament educatiu.

 

Accedeix a les conclusions de la 4a Escola AIHUB

 

Per a adquirir una visió més crítica sobre l'ús de la IA en educació va ser fonamental el taller sobre ús ètic de la IA que els docents van dur a terme per equips, amb el suport de l'Observatori d'Ètica i IA de Catalunya, de la Universitat de Girona. Junts van debatre l'aplicació, en els centres, del Model PIO d'autoavaluació de l'ús de la IA amb els seus 7 criteris enfocats a la pràctica del professorat i de l'alumnat.

 

Pots descarregar-te les fitxes dels 7 criteris d'autoavaluació per a reflexionar en el teu centre sobre l'ús ètic i legal de la IA:

Descarrega les 7 fitxes

  

Aprenentatge de l'alumnat i pensament crític 

A l'Escola d'Estiu el professorat va compartir la seva profunda preocupació i desconcert respecte a l'ús que l'alumnat fa de les aplicacions de IA generativa com ChatGPT. No només els preocupa el minvament d'aprenentatges que suposa automatitzar tasques i treballs amb aquestes eines, sinó també els riscos per al desenvolupament intel·lectual i ètic.

 

L'abordatge de l'esperit crític i altres habilitats de pensament, i l'alfabetització en IA, no només tècnica, sinó també ètica, van emergir com els principals objectius a treballar des dels centres educatius de manera integral.

 

A més de descobrir diferents eines d'IA útils per a les seves classes, els docents van poder comprovar com l'ús acrític d'eines per a automatitzar tasques pot allunyar-los del sentit educatiu de la seva professió i també de la seva responsabilitat.

 

També van aprofundir en com la tecnologia pot ajudar el docent a millorar la personalització de l'aprenentatge de l'alumnat i quins són els límits d'aquesta ajuda: només el docent pot conèixer a l'alumne i les circumstàncies que condicionen el seu aprenentatge; després només el docent pot dissenyar el seu camí d'aprenentatge i avaluar-ho.

 

En aquest sentit, els docents van aprendre com un ús pertinent i responsable de dades de l'alumnat pot ajudar a emprendre millores educatives en el centre i en el propi sistema educatiu.

Vols estar al dia de les últimes novetats en educació? Uneix-te a EduCaixa i no et perdis res del que ocorre en el sector educatiu.

5.0

Valoració mitjana global sobre 5

Basada en 2 valoracions

img-preview

Asunción María Martínez

25/04/2026

img-preview

sarah mcclane

17/03/2026

Veure tots els comentaris