IA i educació: construint coneixement entre docents
Actualitat - 10/10/2025
IA i educació: construint coneixement entre docents
La 4a Escola d'Estiu AIHUB sobre IA i educació va aprofundir amb docents i investigadors en l'ús responsable i ètic de la IA en centres educatius, l'aprenentatge de l'alumnat i la construcció de coneixement des de la comunitat educativa.
La ciutat de Saragossa va acollir aquest estiu la 4a edició de l'Escola AIHUB, que celebrem, com sempre, al costat de l'AIHUB del CSIC. Quaranta graus a l'ombra que no van aplacar ni una mica les ganes d'aprendre i compartir dels participants: 50 docents de totes les etapes educatives i 50 investigadors d'intel·ligència artificial que van analitzar, junts, els avanços en IA i les seves implicacions en la societat i en l'educació.
El propòsit d'EduCaixa amb aquesta Escola d'Estiu és donar poder a la comunitat docent perquè participi activament en el desenvolupament de la tecnologia educativa, especialment en l'ús i el rumb de la intel·ligència artificial en educació.
En aquesta 4a Escola AIHUB comprovem com el professorat està cada vegada més familiaritzat amb les aplicacions d'IA i més interessat per experimentar nous usos i conèixer bones pràctiques amb IA, però també molt més conscient dels riscos que representa i les cauteles a considerar, tant en el seu acompliment professional com en el desenvolupament de l'alumnat.
A Saragossa, els docents van obtenir profunditat de camp amb un enfocament multidisciplinari –tecnològic, pedagògic, ètic i sociològic– per a conformar un criteri propi, encara que van entendre que l'abordatge responsable de la IA, lluny de ser individual, hauria d'emmarcar-se dins d'un pla de centre i emprant eines de programari lliure i codi obert.
Durant 5 dies van ser nombroses les ponències i tallers pràctics. Entre d'altres, el científic computacional Ilkka Tuomi, Ricardo Baeza-Yates i Caterina Calsamiglia (del Barcelona Supercomputing Center), Carles Sierra (AIHUB-*CISC), Fernando Trujillo (Universitat de Granada – Connecta 13), la neurocientífica Liset de la Prida (Institut Cajal-CSIC), Albert Sabater (Observatori d'Ètica i IA-Universitat de Girona), Sara Arjona (Moodle), Camila Tudurí (Ministeri d'Educació)… I docents que van venir a exposar les seves experiències amb dades i IA com Jorge Calvo, Camen Navarro, Fina Paulos, Óscar Rey... I molts més.
Descobreix les sessions plenàries
De totes les ponències va emergir una crida comuna a l'empoderament de l'escola per a definir el rumb de la IA.
El resultat de compartir experiències i aprenentatges durant 5 dies amb docents de tota Espanya va ser ben fructífer, perquè molts dels participants van mostrar la seva voluntat de seguir en contacte per a analitzar i avaluar les seves diferents iniciatives entorn de la IA. Seguien, així, la crida de l'Escola d'Estiu a construir el coneixement sobre IA i educació des de baix, des de les aules i amb un criteri autènticament educatiu.
Accedeix a les conclusions de la 4a Escola AIHUB
Per a adquirir una visió més crítica sobre l'ús de la IA en educació va ser fonamental el taller sobre ús ètic de la IA que els docents van dur a terme per equips, amb el suport de l'Observatori d'Ètica i IA de Catalunya, de la Universitat de Girona. Junts van debatre l'aplicació, en els centres, del Model PIO d'autoavaluació de l'ús de la IA amb els seus 7 criteris enfocats a la pràctica del professorat i de l'alumnat.
Pots descarregar-te les fitxes dels 7 criteris d'autoavaluació per a reflexionar en el teu centre sobre l'ús ètic i legal de la IA:
- Autonomia i agència
- Trasparència i explicabilitat
- Responsabilitat i redempció de comptes
- Justícia i equitat
- Privacitat
- Seguretat
- Sostenibilidad i propietat intel·lectual
Aprenentatge de l'alumnat i pensament crític
A l'Escola d'Estiu el professorat va compartir la seva profunda preocupació i desconcert respecte a l'ús que l'alumnat fa de les aplicacions de IA generativa com ChatGPT. No només els preocupa el minvament d'aprenentatges que suposa automatitzar tasques i treballs amb aquestes eines, sinó també els riscos per al desenvolupament intel·lectual i ètic.
L'abordatge de l'esperit crític i altres habilitats de pensament, i l'alfabetització en IA, no només tècnica, sinó també ètica, van emergir com els principals objectius a treballar des dels centres educatius de manera integral.
A més de descobrir diferents eines d'IA útils per a les seves classes, els docents van poder comprovar com l'ús acrític d'eines per a automatitzar tasques pot allunyar-los del sentit educatiu de la seva professió i també de la seva responsabilitat.
També van aprofundir en com la tecnologia pot ajudar el docent a millorar la personalització de l'aprenentatge de l'alumnat i quins són els límits d'aquesta ajuda: només el docent pot conèixer a l'alumne i les circumstàncies que condicionen el seu aprenentatge; després només el docent pot dissenyar el seu camí d'aprenentatge i avaluar-ho.
En aquest sentit, els docents van aprendre com un ús pertinent i responsable de dades de l'alumnat pot ajudar a emprendre millores educatives en el centre i en el propi sistema educatiu.
Vols estar al dia de les últimes novetats en educació? Uneix-te a EduCaixa i no et perdis res del que ocorre en el sector educatiu.
Valoració mitjana global sobre 5
Basada en 2 valoracions
Veure tots els comentaris

Asunción María Martínez
25/04/2026
sarah mcclane
17/03/2026